Hotel-reizen-luxe

TravelBird heeft grote moeite om de hotels te betalen. Reizigers staan in de kou.

Meerdere reizigers staan letterlijk in de kou nu Travelbird de rekeningen aan diverse hotels niet heeft voldaan. Financieel topman van Travelbird Steven Klooster zegt snel financieel orde op zaken te willen stellen, maar nog steeds blijven gedupeerde toeristen zich melden.

Door de maandenlange betalingsachterstand van Travelbird zien hoteliers zich genoodzaakt de samenwerking op te zeggen, totdat zij worden betaald. De reeds door Travelbird geboekte kamers worden per direct geannuleerd, waardoor de reizigers in de kou staan. „We vechten voor oplossingen, zodat iedereen zijn geld krijgt”, aldus de heer Klooster van Travelbird.

De heer Klooster geeft aan zo snel mogelijk met oplossingen te komen, zodat de openstaande facturen alsnog worden voldaan. De reeds getroffen toeristen hebben hier alleen niks aan.

Mevrouw De Bruin uit Leeuwarden had zich erg verheugd op een vakantie op Ibiza met haar 18-jarige zoon, maar zij kwamen bedrogen uit. Zij stonden voor een gesloten hoteldeur. “Afgelopen zaterdag zijn wij op het vliegtuig naar Ibiza gestapt. Toen we daar aankwamen bleek onze hotelkamer geannuleerd te zijn, aangezien Travelbird de hotelkamer niet had betaald”, aldus mevrouw De Bruin. “Doordat de hotels in de herfst niet vol zaten, konden wij, als wij ter plekke een paar honderd euro betaalden, toegang krijgen tot een hotelkamer. Was het hotel vol geweest, dan hadden wij letterlijk op straat gestaan. Ik begrijp niet, dat als Travelbird financiële problemen heeft, zij dit niet kenbaar maken aan de reizigers. Wij waren niet de enige gedupeerden”.

Hotelkamer

De heer Klooster van Travelbird geeft aan, dat er met de grootste spoed wordt gewerkt aan het voorkomen van dit soort situaties. “Ons callcenter hebben wij maximaal bemand. Wij vragen de reizigers onmiddellijk contact met ons op te nemen, mochten ze geen toegang krijgen tot het hotel. Wij zullen hun problemen dan direct oplossen. Door het laagseizoen hebben wij momenteel meer uitgaven dan inkomsten, maar we proberen alles onder controle te krijgen.”

De heer Klooster heeft contact met geldschieters, die in het bedrijf willen investeren. Hij kan pas namen noemen, als een mogelijke overname helemaal rond is.

Hier heeft mevrouw De Bruin momenteel niets aan. Ze geeft aan een zware tijd achter de rug te hebben en ze wilde even de zinnen verzetten en relaxen tijdens een vakantie. Dit is juist, wat zij en haar zoon nodig hebben. “Dan krijg je dit. We zijn al drie jaar niet met vakantie geweest. Het is te triest voor woorden”.

TravelBird heeft mevrouw de Bruin online haar excuses aangeboden en zij belooft het geld zo snel mogelijk terug te storten. Volgens mevrouw De Bruin is dit geen zorgeloze vakantie. Ze vindt het zeer kwalijk, dat Travelbird haar reizigers laat vertrekken, terwijl zij de rekeningen van de hotels niet hebben voldaan.

TravelBird is in 2010 opgericht door twee ondernemers. Zij hebben met behulp van tientallen miljoenen aan vreemd kapitaal snel een jaaromzet bereikt van ruim 200 miljoen euro. Zij opereren momenteel in meer dan tien landen en hebben 450 medewerkers in dienst.

Twee jaar geleden heeft er al een noodgedwongen sanering plaatsgevonden, waardoor ongeveer honderd mensen moesten vertrekken. Er zijn toen ook diverse bestemmingen geschrapt. Vorig jaar heeft financieel expert Klooster de leiding over het bedrijf overgenomen van aandeelhouder Symen Jansma. Het was de bedoeling om gecontroleerd verder te groeien.

TravelBird is aangesloten bij ANVR en Garantiefonds SGR. De reeds betaalde reizen zijn gedekt bij financieel onvermogen van Travelbird.