Strand, kust, vakantie Egypte

Vakantiereis plots geannuleerd door reisbureau Egypte.nl, maar terugbetaling laat lang op zich wachten

Je denkt een mooie reis naar Egypte in het vooruitschiet te hebben, maar dan ineens wordt dit enkele dagen voor vertrek geannuleerd door het reisbureau. Enkele gedupeerde vakantiegangers die hun reis hebben geboekt via reisbureau Egypte.nl is dit overkomen. Wat blijkt? De vluchten die door het reisbureau zijn geboekt, blijken helemaal niet te bestaan. Natuurlijk willen de gedupeerde vakantiegangers hun geld, dat ze hebben betaald voor de reis, snel terug. Dat gebeurt echter niet. In de tv-uitzending van Radar op 19 maart 2018 is hier aandacht aan gegeven.

Piramides in Egypte

Enkele dagen voor vertrek reis geannuleerd

Eén van de gedupeerde vakantiegangers is Cees Heesakkers. Midden januari heeft hij een reis geboekt naar het mooie Sharm-El-Sheikh in Egypte. De heer Heesakkers heeft deze reis voor drie personen geboekt en hij heeft in totaal meer dan 2000 euro betaald. Het gezelschap zou met chartermaatschappij Air Caïro, onderdeel van Egyptair op 27 april vanaf Rotterdam vertrekken.

In februari vernam de heer Heesakkers reeds verontrustende berichten over problemen met de vluchten. Op dat moment heeft hij meteen contact gezocht met het reisbureau. Midden maart berichtte het reisbureau hem, dat er gezocht zou gaan worden naar een alternatief. Medio april heeft de heer Heesakkers wederom contact gezocht met het reisbureau. Hij wilde graag weten, waar de reisbescheiden bleven. Op deze vraag kwam geen reactie en enkele dagen voor vertrek werd hem meegedeeld, dat de reis was geannuleerd.

Taal nog teken Egypte.nl

Hierna krijgt de heer Heesakkers van het reisbureau het volgende aanbod of het gehele bedrag wordt teruggestort of hij kan een andere reis boeken met 50% korting. De heer Heesakkers geeft aan, dat hij het volledige bedrag teruggestort wil krijgen. De eigenaar van reisbureau Egypte.nl, de heer Sherif Moustafa, reageert na deze mededeling van de heer Heesakkers niet meer. Wanneer de heer Heesakkers belt, krijgt hij een antwoordapparaat en het kantoor in Amsterdam van Egypte.nl schijnt gesloten te zijn. Ten einde raad heeft de heer Heesakkers contact opgenomen met de SGR, maar tot op heden heeft hij zijn geld nog niet teruggekregen.

Voor 2000 euro gedupeerd

Monique Buch heeft hetzelfde probleem. Zij wacht inmiddels al tweeënhalve maand op haar geld. Mevrouw Buch boekte begin februari een reis voor vier personen naar Egypte bij Secret Escapes. De kosten bedragen in totaal 2000 euro. Twee weken nadat ze geboekt had, zou ze naar Egypte vliegen met haar gezelschap. Op de dag van hun vertrek krijgt mevrouw Buch van Secret Escapes te horen, dat er geen vlucht geboekt is. Daarop mailt mevrouw Buch Egypte.nl met de vraag wat er aan de hand is. Na vijf dagen krijgt ze bericht van de directeur van Egypte.nl. Sherif Moustafa mailt haar een aangepaste factuur wegens annulering, alleen is het niet mevrouw Buch die de reis heeft geannuleerd. Daarna krijgt mevrouw Buch meerdere malen de verzekering van de heer Moustafa, dat haar geld wordt teruggestort. Tot op heden heeft ook zij niks mogen ontvangen. Mevrouw Buch heeft hierop besloten haar rechtsbijstandverzekeraar DAS in te schakelen. Zij hebben geprobeerd contact te leggen met Egypte.nl, maar deze pogingen zijn niet geslaagd. Inmiddels hebben zij een brief naar Egypte.nl gestuurd en wachten ze op antwoord.

Vliegslots

Wat is er nu gebeurd? Egypte.nl heeft aan chartermaatschappij Air Caïro verzocht om vluchten voor hen te verzorgen vanaf Rotterdam The Hague Airport naar Egypte. Hierop heeft Air Caïro zogenaamde slots aangevraagd bij de slotcoördinator van dit vliegveld. Slots zijn rechten om op te stijgen en te landen. Deze slots zijn toegezegd. Op 31 januari 2018 heeft Egypte.nl deze slots weer teruggegeven aan het vliegveld, aldus een woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport. Reisbureau Egypte.nl verkocht nog wel steeds reizen vanaf Rotterdam naar Egypte na deze datum. Alleen doordat de slots zijn teruggeven, zijn dit boekingen voor niet-bestaande vluchten.

Reisorganisatie Egypte.nl is uitgeschreven bij de SGR

Het programma Radar heeft de SGR gebeld om een reactie op deze kwestie. De SGR geeft aan in de uitzending niet inhoudelijk te willen reageren. Op de website van de SGR valt te lezen, dat het deelnemerschap van Egypte.nl aan de SGR is beëindigd per 13 maart 2018. Boekingen tot en met 13 maart 2018 vallen onder de garantie van de SGR. Voor reizigers met een boeking na deze datum geldt de garantie van de SGR niet.

Sherif Moustafa van Egypte.nl geeft aan, dat hij niet heeft kunnen voldoen aan de hogere bankgarantie en dat hij daarom is uitgeschreven bij de SGR. Het geld wat hij anders kwijt was aan de SGR, wilde hij  gebruiken voor het terugbetalen van de geboekte reizen aan de gedupeerde reizigers. De heer Moustafa geeft in een brief aan de gedupeerde reizigers aan, dat het nog even zal duren voordat hij hen kan betalen. Er moeten eerst nog liquide middelen vrijkomen volgens hem. In de mail van 24 april 2018 aan de gedupeerde reizigers schrijft hij, dat Egypte.nl ervoor heeft gekozen om geen gebruik meer te maken van het vangnet van het garantiefonds, maar dat ze zelf zorg dragen voor terugbetaling en omboekingskosten. In deze mail belooft hij ook, dat iedereen op 24 mei 2018 het geld zal hebben ontvangen.

Dat de heer Moustafa spreekt over het vangnet van de SGR is vreemd. Alleen op het moment dat een reisbureau niet meer aan zijn financiële verplichten kan voldoen, als er dus sprake is van ‘financieel onvermogen’, pas dan gaat de SGR over tot het compenseren van gedupeerde reizigers. Dit betekent dus, dat een reisbureau op dat moment in surseance van betaling is, in staat van faillissement verkeert of dat het onder stille bewindvoering staat.

Kunt u de geleden schade verhalen op de reisorganisatie?

De terugbetalingstermijn welke aangehouden wordt door de heer Moustafa is volgens mr Maryse Oranje veel te lang. ‘De bedragen waar het hier omgaat zijn hoog en veel mensen zijn nu niet in de gelegenheid om een andere reis te boeken. Tweeënhalve maand wachten op terugbetaling is dan echt te lang’. Mr Oranje geeft aan, dat reisorganisaties best reizen mogen annuleren, maar dat ze dit dan wel direct moeten doen als bekend is, dat de reis geen doorgang kan vinden. ‘Het kan zijn dat de gedupeerde reizigers schade hebben ondervonden, aangezien de reisorganisatie de overeenkomst heeft opgezegd. Deze schade, zowel materieel als immaterieel kunnen de reizigers verhalen op de reisorganisatie. Bij immateriële schade kan men denken aan bijvoorbeeld gederfd vakantiegenot’.

In de zaak van de heer Heesakkers is er sprake van financiële schade. Hij heeft een nieuwe vakantie geboekt, welke per persoon 100 euro duurder is, dan de reis die hij destijds heeft geboekt via Egypte.nl.

Wat kan een rechtsbijstandverzekering voor u betekenen?

U kunt juridische hulp krijgen bij conflicten, als u hiervoor verzekerd bent via een rechtsbijstandsverzekering. Het zelf inschakelen van een advocaat om voor u het conflict op te lossen is vele malen duurder dan als u dit laat regelen via uw rechtsbijstandsverzekering. José heeft ook een conflict met reisorganisatie Egypte.nl. Haar reis is ook geannuleerd en de kosten van 3300 euro heeft zij nog steeds niet teruggekregen. Zij heeft haar rechtsbijstandsverzekering van Klaverblad ingeschakeld. Zij hebben Egypte.nl een brief gestuurd, maar zij hebben ook nul op het rekest gekregen. Daarop heeft Klaverblad geadviseerd om beslag te leggen op alle verhaalbare vermogensbestanddelen van Egypte.nl.

Volgens mr Oranje kan het een mogelijkheid zijn om beslag te leggen op de verhaalbare vermogensbestanddelen. ‘Niet voor iedere gedupeerde reiziger zal dit positief uitpakken. Als er namelijk beslag gelegd wordt op de rekening van Egypte.nl, dan is de rekening voor een deel bevroren.  Hierdoor kan de reisorganisatie financieel in de problemen komen. Mocht hieruit een faillissement volgen, dan hebben de gedupeerde reizigers die na 13 maart hebben geboekt geen mogelijkheid om een beroep te doen op de SGR. Deze reizigers zijn dan stuk voor stuk schuldeisers en het is niet altijd zeker, dat deze dan hun geld terug zullen krijgen’.

Het programma Radar heeft bij de heer Moustafa aangegeven, dat zij willen dat alle gedupeerden voor 1 juni schadeloos zijn gesteld en dat alle klachten zijn opgelost.