TravelBird maakt haar reclame uitingen persoonlijk

Reisorganisatie TravelBird maakt voortaan de reclame-uitingen over haar aanbod persoonlijk. Dit in tegenstelling tot de huidige werkwijze, waarbij grote groepen mensen allen met dezelfde aanbieding worden geconfronteerd. Dit is naar voren gekomen uit een gesprek met de CEO (en tevens oprichter) van Travelbird, Symen Jansma. Volgens de heer Jansma kan de reisorganisatie steeds beter voorspellen waar de toerist heen wil reizen.

Tijdens een interview met Emerce, een online business en media marketing bedrijf, trok Symen Jansma nog in twijfel of het persoonlijk maken van de reclame door Travelbird wel effectief zou zijn. Vanwaar deze omslag?

Symen Jansma geeft aan dat het personaliseren van reclame in de periode van het interview nog niet van belang was. In de periode die volgde is reisorganisatie TravelBird echter enorm voortschrijdend geweest. Met betrekking tot de personalisatie zijn reeds grote stappen genomen. Toch is het niet de bedoeling om het verrassingsaspect  uit de reclame-uitingen te halen. Het doel van het personaliseren is om via de juiste zender, op het juiste moment een geschikte reis aan te bieden. Deze reis hoeft niet altijd één te zijn die de toerist vooraf al in overweging heeft genomen.

Reisorganisatie TravelBird wil, net als iedere andere internetonderneming, zijn omzet verhogen. In het geval van een reisorganisatie is dit in de vorm van het aantal boekingen. TravelBird is continu op zoek naar manieren om haar boekingsaantal te verhogen. Deze drang naar een hogere conversie is verbonden aan de wil om toeristen te inspireren met tal van reisimpressies.

De werkwijze van de reisorganisatie is gebaseerd op een speciaal ontworpen model. Binnen het model ligt de focus op gegevens over toeristen en bestemmingen. Er wordt vervolgens gekeken naar de data waarop bestemmingen nog beschikbaar zijn. Deze bieden de basis voor de mate waarin de reclame wordt gepersonaliseerd. Hier is reeds mee gestart in de TravelBird-app. Binnen de app is het model als eerste toegepast. De website en overige kanalen zullen volgen.

Het precieze effect op het aantal boekingen houdt de heer Jansma nog even geheim. Wel geeft hij aan dat de resultaten in ieder geval positief zijn.

Projecten kosten geld, veel geld. Dat is dan ook precies de reden dat de reisorganisatie heeft aangeklopt bij Main Mezzanine Capital, een leningverstrekker aan Nederlandse MKB ondernemingen in de Technologie, Media & Telecom (TMT) sector. Het bedrijf heeft een miljoenenlening verstrekt aan TravelBird. Jansma heeft gekozen voor MMC, omdat deze partij garandeert dat haar aandelen niet zullen verslechteren.

Met de lening van MMC zal worden geïnvesteerd in bestemmingen als Indonesië, Cuba en China. Verre landen als deze zijn populair onder toeristen uit Europa, maar het doen van een goede aanbieding kost geld. Ook voor het samenstelling van deze aanbiedingen zal worden teruggevallen op de lening. Het is namelijk van groot belang om de juiste partners op te speuren, een netwerk op te bouwen en kennis op te doen.