Groningen Airport Eelde

Elf belangrijke mythen voor Groningen Airport Eelde

De heer Wittenberg, hoofd van VOLE (Vereniging voor Omwonenden Luchthaven Eelde) veronderstelt dat het verlengen van de landingsbaan niets op heeft geleverd. Dit terwijl deze verlenging zo’n 30 miljoen euro heeft gekost.

Luchthaven Eelde heeft 40 jaren lang haar best gedaan om het verlengen van de baan te mogen realiseren. Nu de baan eindelijk is verlengd, begint de luchthaven met steeds grotere verliezen te kampen. Meer geld is noodzakelijk en daarom heeft Groningen Airport Eelde (GAE)  besloten om terug te vallen op oude, maar belangrijke mythen. Vluchten vanaf Eelde moeten weer populair worden. Het Dagblad van het Noorden heeft elf van deze mythen onthuld.

1. Het vliegveld is een infrastructurele investering, dus daar mag geld voor worden uitgetrokken

Infrastructuur, dat is hetgeen wat het verlengen van de landingsbaan mag worden genoemd. De organisatie achter de Naamloze Vennootschap GAE is slechts een bedrijf en daarmee geen infrastructuur.

2. Groningen Airport Eelde is van belang voor de economie in het Noorden

De bedrijven in het Noorden maken weinig tot geen gebruik van Airport Eelde. De organisatie achter Groningen Airport vervoert alleen toeristen. Deze toeristen brengen daarmee hun vakantiegeld naar het buitenland in plaats van het geld in eigen land te besteden. Er zijn weinig Buitenlandse toeristen die naar het Noorden van Nederland trekken om daar hun vakantie te vieren. In de afgelopen vijftien jaren is zo’n 50 miljoen euro aan belasting in de organisatie Groningen Airport Eelde gestoken. Dit komt neer op een bedrag van gemiddeld 50-80 euro per toerist aan subsidiegeld.

3. Een groei: 600.000 passagiers kiezen voor Groningen Airport Eelde

Jarenlang wordt al gezegd dat het Noorden van Nederland niet groot genoeg is voor een eigen luchthaven. Daarnaast liggen er veel vliegvelden in de buurt waarbij er een ruimere keus is uit verschillende bestemmingen en hanteren deze luchthavens betere vertrektijden. Een daling van de passagiersstroom op luchthaven Eelde is het gevolg. Het aantal (reizigers)bewegingen daalt tot 150.000.

4. Groningen Airport Eelde speelt een positieve rol in de vestigingskeuze van bedrijven in de regio

Hier zijn alleen geen bewijsstukken voor. Allesbehalve eigenlijk, want er is ontzettend veel leegstand in bedrijfspanden.

5. De passagiersstroom bereikte een record in 2015

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat er 180.000 passagiers de luchthaven hebben gepasseerd. Daarentegen heeft de luchthaven zelf berekend dat er 220.000 (passagiers)bewegingen hebben plaats gevonden in 2015. Dit zijn 24% meer passagiers dan door het CBS is berekend.

6. Groningen Airport Eelde zorgt voor veel werk in de Noordelijkste provincie

Er werken 39 personen op de luchthaven en daarnaast zitten er 17 bedrijven gevestigd. Hier worden ook de douane, vliegclubs en dergelijke bedrijven onder gerekend. De bedrijven op de luchthaven bieden 40 personen een baan. In totaal zorgt de luchthaven er daarmee voor dat 80 personen van een baan worden voorzien.

7. De te verwachte baten ten opzichte van de kosten is positief voor de GAE

Het hoofd van Groningen Airport Eelde heeft de kosten en baten laten analyseren. Verlies van tijd door oponthoud is niet in de analyse meegerekend. In het geval dit wel zou worden meegenomen, dan zou de uitkomst veel minder positief uitpakken of zelfs negatief.

8. Overige vliegvelden worden ook door de overheid gesteund

In het geval er geen alternatieve financieringsmogelijkheden zijn kan steun door de overheid worden gedaan. In Nederland is een groot samenstel aanwezig van openbare vervoersmiddelen en wegen. Een goede alternatieve oplossing is Lelystad.

9. Openbare vervoersmiddelen kosten ook miljoenen euro’s

Gemiddeld zit er een subsidiair bedrag van 80 euro op een ticket vanaf Airport Groningen Eelde. Op een ticket voor het openbaar vervoer is dit 2,30 euro, maar dit komt omdat een dergelijk kaartje bedoeld is voor onder andere minder valide personen, werknemers en scholieren. Het openbaar vervoer heeft daarmee een sociaal-maatschappelijk doel. Vanaf de luchthaven in Groningen reizen slechts toeristen, een doelgroep waarvoor geen subsidie nodig is.

10. De lijndienst naar de hoofdstad van Denemarken vormt de verbinding van het Noorden van Nederland met de rest van de wereld

De meest positieve schatting voor deze lijndienst komt neer op 20.000 toeristen. Hiervan vliegen 10.000 verder dan Kopenhagen. Dit komt neer op 27 reizigers per dag. Jaarlijks vliegen zo’n 25 miljoen personen via andere vliegvelden.

11. Groningen Airport Eelde heeft tijd nodig om aan te kunnen tonen dat het vliegveld moet blijven bestaan

Luchthaven Eelde bestaat sinds het jaar 1931. Daarmee heeft het vliegveld 85 jaren gehad om zich hard te maken voor haar bestaan. Het tekort in exploiteren is de enige stabiele factor.