Schiphol Amsterdam Airport

Luchthaven Schiphol verslaat concurrent met groeiend netwerk

Het netwerk van luchthaven Charles de Gaulle (Parijs) blijft achter in groei ten opzichte van Schiphol. Het gaat hierbij om de functie als knooppunt van de internationale luchtvaart. Volgens het SEO, een economisch onderzoeksbureau, toonde Schiphol in 2015 aan niet alleen aan de beste te zijn in directe, maar ook in de indirecte reisbestemmingen. Het Nederlandse kabinet heeft opdracht gegeven tot het doen van het onderzoek om te kijken welke positie Schiphol heeft ten opzichte van de Franse luchthaven.

Naar aanleiding van het onderzoek is bezorgdheid ontstaan over de continuïteit van de sterke positie van luchthaven Schiphol. Er bestaat twijfel bij het kabinet, omdat Air France (KLM) een deel van zijn luchtvaart zal overhevelen naar Parijs. De overname van luchtvaartmaatschappij KLM door Air France in 2013 is dan ook de oorzaak voor de angst dat de positie van Schiphol zal verzwakken. De overheid is daarom garanties gaan eisen om een positieve ontwikkeling van luchthaven Schiphol veilig te stellen. Doch zien de onderzoekers van het Economisch Onderzoeksbureau in de huidige situatie geen reden om de overheid te waarschuwen met betrekking tot het handhaven van Staatsgaranties.

Groeiende concurrentie

Luchthaven SchipholDat de SEO geen reden ziet om de overheid te waarschuwen is erg opvallend als je kijkt naar de bezorgdheid over de continuïteit van de sterke positie van Schiphol. Maatschappijen uit de Perzische Golf en Turkije, zoals Qatar Airways, Emirates, Etihad en Turkisch Airlines, vormen steeds meer een gevaar voor KLM.

De groeiende concurrentie zal volgens het parlement kunnen leiden tot verzwakking van het (bestemmings)netwerk van luchthaven Schiphol. De luchthaven is na Istanbul en Frankfurt momenteel nog de omvangrijkste binnen Europa. Om Nederland aanlokkelijk te houden voor bedrijven uit het buitenland, is het belangrijk dat Schiphol continuïteit of groei zal laten zien als het gaat om het internationale netwerk.

Voornamelijk de hoeveelheid directe vliegroutes naar Noord-Amerika en Latijns-Amerika hebben een forse toename laten zien in 2015. Dit blijkt uit het onderzoek van de SEO. Naast het aantal directe vliegroutes is ook het aantal reisbestemmingen, waar een overstap voor nodig is om de plaats te bereiken, sterk toegenomen. Deze toename was zelfs groter dan bij de, in hevig tempo ontwikkelende concurrenten, zoals Dubai en Istanbul.

Financiële steun vanuit kabinet

Vrijdag 29 april heeft het kabinet kenbaar gemaakt dat ze bereid is om de luchtvaartsector financieel te steunen. Er zal tot het jaar 2028 een bedrag van 12 miljard euro beschikbaar worden gesteld om verbetering te realiseren van de bereikbaarheid van Schiphol. Daarnaast mag de luchthaven het geld besteden om verdere groei te bewerkstelligen.

Ondanks dat het kabinet financiële steun heeft toegezegd vinden de luchtvaartmaatschappijen en andere belangengroepen dat niet genoeg. Ze zien liever dat het kabinet meer doet dan alleen steun op het gebied van de bereikbaarheid van Schiphol en verdere groei. De organisaties willen dat 100 miljoen euro op zij wordt gelegd om de beveiliging op de luchthaven aan te pakken. Schiphol besteedt namelijk zo’n 100 miljoen euro meer aan beveiliging dan bijvoorbeeld Frankfurt. In Istanboel en Dubai zijn de kosten zelfs minimaal met bedragen als 16 miljoen en nul.

Minder gebruikskosten

Volgens het Economisch Onderzoeksbureau (SEO) is het totaal van gebruikskosten van de luchthaven in Amsterdam, in tegenstelling tot de beveiligingskosten, beduidend lager dan die van zijn concurrenten. De gebruikskosten van rivalen Frankfurt, Charles de Gaulle (Parijs) en Heathrow (Londen) zijn fors hoger dan die van Schiphol. Tussen 2003 en 2015 heeft Schiphol zijn tarieven met slechts 19 procent verhoogd, de laagste verhoging ten opzichte van alle luchthavens die zijn onderzocht.

Het toenemende aantal passagiers op luchthaven Schiphol bewijst de groei in het bestemmingsaanbod. In het eerste kwartaal van 2016 passeerden 12,96 miljoen personen de luchthaven. Dit komt neer op een stijging van 12% ten opzichte van 2015. De verwachting is dat Schiphol in het jaar 2016 een record aantal van 60 miljoen passagiers zal verwerken.