Beveiliging Schiphol strijdt voor stiptheid

De beveiliging op de luchthaven bereidt acties voor omtrent stiptheid en werkpauzes. Het gaat hierbij om de controleurs van de handbagage van toeristen. In hun opinie worden niet genoeg maatregelen genomen als het gaat om de grote werkdruk waarmee ze kampen.

Vertraging van vluchten kan het gevolg zijn van de acties omtrent werkpauzes en stiptheid. Aan het begin van 2016 werd door Schiphol al gewaarschuwd voor een hectische zomerperiode. Dit kwam doordat er een tekort aan marechaussees was bij de poortjes voor checken van de paspoorten van passagiers. Schiphol heeft reeds 85 extra marechaussee’s aangenomen. Deze maatregel heeft alleen niet kunnen voorkomen dat de beveiligers actie zijn gaan voeren. Ditmaal om het probleem omtrent stiptheid en werkpauzes op te lossen.

De druk op de luchthaven wordt al een aantal weken flink opgevoerd door de bond FNV Beveiliging. De FNV is van mening dat de beveiliging een te lange tijd achter elkaar werkt. Dit heeft volgens de bond betrekking op zo’n 1600 man beveiliging op verscheidene plaatsen op Schiphol.

TNO heeft reeds onderzoek gedaan naar het afnemen van de alertheid bij controles. Er is gebleken dat de controleurs 2 volle uren achter elkaar kunnen werken zonder dat ze minder alert worden. Dit betekent dat de beveiligers nu 30 minuten te lang in worden gezet. Momenteel worden ze namelijk 2,5 uur ingezet zonder pauze.

Onvoldoende

Naar aanleiding van een overleg tussen de 3 beveiligingsorganisaties, de luchthaven en de verschillende bonden heeft Schiphol bevestigd de nieuwe regels van de TNO op te volgen. Deze uitspraak heeft als gevolg dat de luchthaven zijn personeelsbestand moet uitbreiden als het gaat om beveiligers.

Toch vindt de FNV het aannemen van meer beveiligers, als de oplossing voor het probleem, onvoldoende. Organisaties en Schiphol willen volgens FNV Beveiliging de ingreep vertragen door te pleiten voor een nieuw onderzoek. Ze willen onderzoek doen naar de hoeveelheid controleurs die precies nodig zijn om te voldoen aan de norm. Ondanks de vertraging van het onderzoek, heeft de FNV als eis gesteld dat er voor eind april maatregelen worden genomen omtrent de huidige werkdruk. Tanja Schrijver (bestuurster van FNV) meldt dat de bond al 6 lange jaren wacht op het moment dat de werkdruk wordt aangepakt. Het is volgens haar niet nodig om nog langer te wachten.

Doordat er hoge kosten zitten verbonden aan de nieuwe ingreep, proberen beveiligingsorganisaties en Schiphol de maatregelen  te vermijden. Dit is de gedachte van het FNV, de bond die het vanzelfsprekend vindt dat de prioriteit wordt gelegd bij de beveiliging. Hoge kosten om de veiligheid aan te scherpen horen er nu eenmaal bij. De bond wil contracten van tijdelijke aard ook omzetten in aanstellingen die permanent zijn.

Verbetering

De situatie is het afgelopen jaar al positief ontwikkeld, aldus de beveiligingsorganisaties en luchthaven Schiphol. Gatecontroles hebben namelijk plaats gemaakt voor centrale beveiligingsposten. Om deze reden zijn ze dan ook van mening dat het onderzoek opnieuw moet worden uitgevoerd. De situatie is al dermate verbeterd dat de nieuwe ingreep niet nodig is, aldus de Schiphol en de beveiligingsorganisaties.

Een woordvoerder van de luchthaven en de 3 beveiligingsorganisaties meldt dat ze bereidwillig zijn om de maximale tijd van 2 uren werken zonder pauze in te voeren. Dit willen ze alleen doen nadat ze de maatregelen haalbaar en praktisch hebben gemaakt. Tot die tijd gaan ze de norm van 2,5 uur aanhouden. Dit is de norm die in de CAO is gesteld. In de werving en training van extra personeel zit namelijk ook veel tijd.

Ondanks de afkeuring van de nieuwe ingreep, belooft de luchthaven volmondig dat de omstandigheden bij de securityplaatsen worden aangepakt. Niet alleen de temperatuur, maar ook de verlichting op de punten vormen namelijk een reden voor klachten vanuit het personeel.