Door vertraging van de uitbreiding van luchthaven Lelystad nadert Schiphol de kritische grens

De uitbreiding van Lelystad Airport heeft te kampen met een flinke vertraging. Het wordt zeker een jaar later, planning was 1 april 2018, dat de eerste grote commerciële vliegtuigen de luchthaven zullen aandoen.

Staatssecretaris van infrastructuur Sharon Dijksma heeft dit door middel van een brief aan de tweede kamer laten weten. Voor Schiphol, dat zich nu al nauwelijks raad weet met de drukte, is dit erg slecht nieuws. In verband met afspraken over hinder van de omgeving komt de grens van maximaal vijfhonderdduizend vliegbewegingen per jaar sneller in zicht dan aanvankelijk aangenomen. De groei van het aantal vakantievluchten binnen de EU is daar voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor.

En juist deze vakantievluchten zou Lelystad Airport moeten gaan overnemen van Schiphol. Met ingang van 2018 was het voornemen dat Lelystad Airport tweeduizend vluchten per jaar zou uitvoeren met een uitbreiding naar tienduizend vluchten na vijf jaar. In 2043 zou dat uiteindelijk moeten leiden tot 45.000  vliegbewegingen per jaar maximaal. Schiphol, als nationale luchthaven, gaat zich dan meer richten op overstappers en intercontinentale vluchten.

Echter, het blijkt een gecompliceerde zaak te zijn een nieuwe indeling te maken van de nadering- een vertrekroutes in het hogere luchtruim. De gevolgen van de gekozen routes mogen zo min mogelijk effecten hebben op het vliegverkeer naar en van Schiphol en daarnaast moet voor het militaire luchtruim de overlast uiterst gering zijn. Verder liep de zaak extra vertraging op doordat, vanwege een geschil over arbeidsvoorwaarden, de luchtverkeersleiders niet voldoende inzetbaar waren.

Compenseren van de gevolgen

De eigenaar van Lelystad Airport, de Schiphol Group, eist concrete garanties dat uiterlijk in april 2019 het vernieuwde vliegveld in Flevoland open kan. Minimaal 4000 vliegbewegingen per jaar moeten dan mogelijk zijn, zo is de eis van Schiphol. Dit wordt gemeld door onder andere de luchtvaartsite Upinthesky.nl en Omroep Flevoland.

Vanaf een nieuwe nog nader te bepalen datum zal door Dijksma worden gekeken of Lelystad een groter aantal vluchten zal kunnen uitvoeren dan de 2000 die nu gepland zijn. Dijksma schrijft aan de kamer dat op deze manier de gevolgen van een latere openstelling mogelijk deels kunnen worden goedgemaakt. Woensdag aanstaande wordt er in de kamer een debat gevoerd over de luchtvaart.

Daarnaast wil ze dat de redenen van de vertraging worden onderzocht door een externe partij. Hiermee wil de staatssecretaris bereiken dat een nieuwe planning wel ” voldoende robuust ” is. De gevolgen van het uitstel zullen begin volgend jaar met de kamer worden gedeeld. Over de haalbaarheid en wenselijkheid van Lelystad Airport wordt niet getwijfeld, zo zegt de staatssecretaris.

Eigenaar Schiphol Group van luchthavenbedrijf Lelystad Airport meldde eerder dit jaar al dat er 90 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in de verbouwing van luchthaven Lelystad.