Op vakantie treft de Nederlander liever geen landgenoot

Als de Nederlander naar de camping gaat wil hij liever geen Nederlandse buren. Dit gegeven is onderzocht door camping- en glampingspecialist Vacanceselect. De reisaanbieder heeft een Nationaal Camping- en Glampingonderzoek gepresenteerd. Hieruit is ook gebleken dat de Nederlandse toerist minder of vrijwel niet meer te bereiken is wanneer hij eenmaal in de auto zit op weg naar de bestemming. Ten tijde van de vakantie houdt de Nederlander zich vrijwel helemaal niet meer bezig met het thuisland.

2100 Nederlanders hebben meegedaan aan het onderzoek. 94 procent van de respondenten gaven aan trouw te zijn aan hun smartphone en deze wordt dan ook zonder twijfel meegenomen op reis. De groep die veel minder met zijn mobiele telefoon in de weer is op vakantie bestaat uit 82 procent. Zij zijn gering of zelfs niet te bereiken voor de thuisblijvers. Meer dan de helft van de toeristen geeft aan niet zonder tablet te kunnen tijdens de reis. Ondanks de behoefte aan een tablet bestaat er niet echt de behoefte om de belevenissen online te zetten via Social Media. Toch doet de vrouw dit eerder dan de man. 20 procent van de mannen voorzien hun vrienden via Social Media van actuele nieuwtjes rondom de vakantie, bij  de vrouw ligt dit percentage 10 procent hoger (30%).

Nederlander ontwijkt landgenoten

Naast het feit dat de Nederlander zich vrijwel niet bezighoudt met het thuisfront, ontwijkt hij de landgenoot liever ook op vakantie. Toch wil 15 procent van de ondervraagden beslist buren hebben van Nederlandse afkomst, zodat ze lekker Nederlands kunnen blijven spreken. De Britten worden door Nederlanders gezien als grootste stoorzenders. 19 procent is ervan overtuigd dat zij de meeste overlast veroorzaken van alle Europese vakantievierders. De Britten worden op de voet gevolgd door de Nederlanders zelf en Russen. De vakantiegangers met deze twee nationaliteiten worden als storend ervaren (10%). Duitsers worden met 19 procent van de stemmen gezien als meest geliefde buren op de camping. 37 procent van de Nederlanders ergert zich daarnaast ook aan te vlot passerende auto’s langs de tent en 49 procent irriteert zich aan nare luchtjes.

Voorbereiden op vakantiemodus

De koffers worden voornamelijk door vrouwen ingepakt (54%). De man stapelt de koffers vervolgens in de auto (45%). Ook 40 procent van de ondervraagden pakt samen met hun vrouw de auto in en in 15 procent van de gevallen neemt de vrouw deze taak op zich. De reis verloopt rustig, al harrewart 37 procent van de stellen. De heibel gaat vooral over files en de kids. De zorgen verdwijnen al snel naar de achtergrond wanneer de bestemming wordt bereikt. De Nederlander is meteen in de vakantiemodus (94%) wanneer de tent staat en hij zich voor de tent in een gemakkelijke stoel heeft geïnstalleerd.

Minieme verandering hoeveelheid seks

De gewoonten van thuis worden op de vakantiebestemming gewoon doorgezet. 55 procent nuttigt dezelfde hoeveelheid drankjes dan thuis. Volgens het onderzoek is ook het verschil in hoeveelheid eten te verwaarlozen. Terras hier, restaurant daar, maar de verwachtingen dat we meer eten op vakantie is dus niet helemaal waar. 59 procent van de ondervraagden behoudt hetzelfde gewicht. Dit in tegenstelling tot een derde van de respondenten. Zij komen een paar kilo’s aan ten tijde van hun reis. De Nederlander geeft toe amper meer seks te hebben. Of dit te wijten is aan het slaapcomfort is niet uit het onderzoek gebleken. Maar 26 procent van de stellen duikt op vakantie vaker onder de lakens dan thuis. We praten wel over seks op glampings en campings. De verandering van de hoeveelheid seks in bijvoorbeeld een bungalow of een hotel is niet onderzocht.

Tijdens de vakantie op de glamping of camping neemt de vrouw de verantwoording over het huishoudelijke werk. Naar mening van de ondervraagde vrouwen helpt de man maar bij 6 procent van de klusjes. Mannen beamen dit alleen niet. 19 procent van de mannen vindt namelijk dat ze zich inzetten om huishoudelijke klusjes te klaren. Er ontstaat hier dus onenigheid. Dit zien we ook terug bij het dragen van de zorg over de kids. Vrouwen vinden dat zij 66 procent van de tijd zorg dragen over de kids tijdens te vakantie. Mannen zien dit anders. Volgens hen ontfermt de vrouw zich slechts 40 procent van de tijd over de kids.