De Canarische eilanden als vakantiebestemming enorm populair

De toerist die in het winterseizoen besluit om naar de Canarische eilanden te gaan op vakantie, kan wel eens worden teleurgesteld. Het NBTC NIPO, het onderzoeksbureau op het gebied van vakantie, vrije tijd en zakenreizen, heeft vastgesteld dat het aanbod kleiner is dan de vraag. Het bureau meldt dat dit fenomeen hoogstwaarschijnlijk te wijten valt aan de terroristische dreiging in bijvoorbeeld Turkije en Egypte.

Reisaanbieders attenderen toeristen erop dat ze vroegtijdig hun reis moeten boeken, willen ze nog een accommodatie bemachtigen voor de winterperiode.

Een toename van 6% op vakantieboekingen tussen de periode oktober 2015 en maart 2016, vergeleken met dezelfde periode in het voorgaande jaar, geeft de toenemende populariteit cijfermatig weer. Deze cijfers zijn gebleken uit onderzoek van het NBTC NIPO. In het onderzoek is het reisgedrag onderzocht van de Nederlandse toerist.

Zonvakantie Canarische Eilanden

Eilanden in trek

Deze winter zijn landen als Turkije en Egypte veel minder in trek. Op dit moment is er een hele opvallende verschuiving gesignaleerd waar vooral vakanties naar de Canarische eilanden enorm in populariteit zijn gestegen. Steeds meer toeristen kiezen voor deze eilanden. Dit heeft ertoe geleidt dat reisaanbieder Neckermann Reizen nu al aankondigt dat accommodaties in vakantieoorden als Tenerife en Gran Canaria snel bezet zullen zijn. Ondanks de steeds grotere vraag in het winterseizoen, zijn er de laatste jaren slechts een minimaal aantal slaapplaatsen bijgekomen. De vraag komt niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit overige Europese landen.

Reisorganisatie Neckermann Reizen is door deze toenemende vraag extra samenwerkingen aangegaan met accommodaties als hotels en appartementencomplexen. Samen met Thomas Cook (moederbedrijf Neckermann) heeft de reisorganisatie voornamelijk extra contracten afgesloten met hotels die reeds goed in trek zijn. Ongeacht deze zogenoemde ‘preventiemaatregelen’, zal zelfs Neckermann Reizen ‘nee’ moeten verkopen aan haar klanten, aangezien het aanbod nog steeds kleiner zal zijn dan de grote en alsmaar toenemende vraag.

In het onderzoek over het reisgedrag van Nederlandse toeristen is verder aangetoond dat de economische crisis wel voorbij is voor de vakantiebranche. Naast een toename in het aantal boekingen, stijgt ook de besteding per vakantie.