Tarieven vliegvakantie stilzwijgend verhoogd

De start van het zomerseizoen is voor veel luchtvaartmaatschappijen de uitgelezen kans om de tarieven per 1 april 2016 stilletjes te verhogen. Het gaat hierbij om tarieven voor extra diensten. De kosten voor ruimbagage stijgen gemiddeld met 20 tot 25%. De verhoogde tarieven kunnen voor een gezin met 2 kinderen zomaar betekenen dat ze gemiddeld 40 euro extra moeten betalen.

Dat de tarieven voor extra diensten zijn verhoogd blijkt uit een vergelijking door de ‘Reiskrant’. De krant heeft alle all-in vliegtarieven vanaf de Nederlandse luchthavens naar Europese bestemmingen met elkaar vergeleken. Reizigers voelen zich misleid volgens de ´Consumentenbond’. De bond stelt vast dat dit komt doordat luchtvaartmaatschappijen niet transparant zijn wat betreft de verhoging van de bagage-opslag.

Het niet melden van onontkoombare kosten wordt verboden door de toezichthouder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De bond is van mening dat het meenemen van bagage noodzakelijk is als men op vliegvakantie gaat. Bij een vliegvakantie hoort een koffer die niet als handbagage mee mag. De ACM vindt dat de luchtvaart de kosten voor extra diensten niet duidelijk communiceert. De communicatie laat veel te wensen over.

Voornamelijk de prijzen van extra diensten van budgetmaatschappijen vliegen de lucht in. Over stoelreserveringen, het inchecken van koffers, vlucht- en naamswijzigingen en eten en drinken aan boord worden hogere prijzen berekend. De passagiers zijn zich daar niet van bewust. Een ticket oogt op die manier erg goedkoop, maar de consument is in werkelijkheid veel duurder uit. Dat de consument als het ware om de tuin wordt geleid is de grootste ergernis volgens de Consumentenbond.

De hoogste meerprijzen worden gerekend door Ryanair. Afhankelijk van de route en het seizoen waarin wordt gevlogen, moet voor een koffer van 20 kilogram een bedrag, variërend van 60 tot 100 euro, worden bijbetaald. Dit zijn de extra kosten die moeten worden betaald voor een retourvlucht, als deze vooraf online wordt geboekt. Let op dat voor overbagage maar liefst 10 euro per kilo wordt gerekend.

De totale ticketopbrengsten bestaan bij Ryanair voor een kwart uit de variabele meerkosten. In deze meerkosten zijn de vaste vliegtaksen niet meegerekend. Deze komen nog bovenop de meerkosten. Gek genoeg wordt ook nog altijd een brandstofheffing gerekend.

Een toerist die een koffer met een gewicht van 20 kilogram wil inchecken is bij Corendon en TUI het voordeligst uit. Deze vliegmaatschappijen hebben hun tarieven ook verhoogd, maar je betaalt bij hen een schappelijke 20 tot 24 euro voor een retourtje. Mits op internet betaald wordt, hanteren Easyjet en Transavia prijzen variërend tussen 32 en 64 euro. Wordt niet via internet betaald, dan zijn de uiteindelijke kosten aanzienlijk hoger.

Binnen Europa zal het tarief voor ruimbagage door KLM worden verhoogd van 40 naar 50 euro. Dit geldt voor een retourvlucht. Toeristen die veel vliegen en in het bezit zijn van een klantenpas, hoeven niets bij te betalen of krijgen korting.

Luchtreizigers worden door de Consumentenbond gewaarschuwd voor de barbaarse prijsopdrijvingen. Veel websites zijn gewoonweg vaag in hun communicatie. Luchtreizigers verliezen daardoor het overzicht volledig. Men komt er pas aan het eind van de boeking achter wat er totaal moet worden afgerekend. De Consumentenbond adviseert dan ook om niet alleen af te gaan op prijslokkertjes. Wees scherp en vergelijk voor de reservering de tarieven van verschillende vliegmaatschappijen met elkaar.

Kassa, een consumentenprogramma, heeft ook onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen. Het programma noemt de alsmaar toenemende meerkosten een schande. De extra kosten omtrent het meenemen van bagage verschilt al enorm als je de vliegtuigmaatschappijen met elkaar vergelijkt. Voor een 4-persoons huishouden kan alleen de bagage-opslag al meer dan 300 euro verschil maken.