Nog dit jaar wil de reisbranche ” klimaatschade ” vakantie gaan berekenen.

Door elektriciteit en gasverbruik in huis en vervoer stoot een gemiddeld huishouden jaarlijks direct 8 ton CO2  uit. Daarbij komt nog een indirecte uitstoot van 15 ton CO2 voor onder andere voeding en kleding. Een verre reis naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika zorgt ook nog eens voor zo’n 5 ton uitstoot. Om reizigers meer bewust te maken gaan, vanaf dit najaar, reisorganisaties voorrekenen aan hun klanten hoe groot de klimaatschade is van hun vakantie die ze van plan zijn te gaan maken. De gehele ” vakantievoetafdruk ” komt dan te staan op de diverse websites en in de brochures.

Het ideaal is dat er op enig moment een website of een app komt waarmee het klimaateffect van de door de reiziger te maken vakantie kan worden berekend. Hierin wordt niet slechts de reis maar ook de activiteiten gedurende de vakantie meegenomen plus de accommodatie. Helaas is het nog lang niet zover.

Frank Oostdam, voorzitter ANVR,  zegt in het Radio 1 journaal van de NOS dat er een rekentool moet komen die in één oogopslag laat zien wat jouw trip aan voetafdruk tot gevolg heeft. Dat betekent een  inzicht op detail niveau in de milieu effecten van een reis die je van plan bent te maken.

Barcelona

Bij de klanten komt steeds meer vraag naar inzicht in het effect van reis en verblijf op het klimaat. Overigens is dat nog op een zeer beperkt niveau, aldus Oostdam. We zullen hier met betrekking tot onze maatschappelijke verantwoordelijkheid iets aan moeten doen anders zullen we ons als sector diskwalificeren.

Uiteraard is het aan de klant om hierin uiteindelijk een keuze in te maken. Ga je met het vliegtuig, bus, trein of eigen vervoer naar Barcelona. Als je een verre reis maakt naar bijvoorbeeld Thailand, doe je dat met een rechtstreekse vlucht of vlieg je via één of meer tussenstops. Ook dat kan heel wat schelen zegt Oostdam.

Niet transparant

Het is nu nog erg lastig voor vakantiegangers om de klimaateffecten van reis en verblijf zelf uit te zoeken. Voor reizigers die klimaateffecten zouden willen compenseren geldt dit ook. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een reiziger die zijn CO2 uitstoot thuis terug wil brengen om per saldo ” klimaatneutraal ” uit te kunnen komen.
Wanneer reizigers dat zelf uit willen zoeken, raken ze verloren in een ondoorzichtig geheel van compensatietarieven. Volgens Paul Peters, lector aan de NHTV voor transport en duurzaam toerisme, zijn luchtvaartmaatschappijen niet transparant over het feit hoeveel brandstof hun vliegtuigen gebruiken. Maatschappijen gaan hiermee zeer behoudend en geheimzinnig om. Ook vliegtuigbouwers beschouwen dit als concurrentiegevoelige informatie en willen niet dat dit openbaar wordt gemaakt.

Positief nieuws

Het is afwachten of de reiziger iets met de voetafdruk van de reisbranche gaat doen. Volgens Milieu Centraal, die onder andere voorlichting geeft over duurzaam toerisme en klimaatcompensatie, blijkt dat twee op de drie Nederlanders hiervoor wel openstaat, aldus woordvoerder Mariken Stolk. Ze voegt hieraan toe dat voor vakantievluchten die Nederlanders in 2014 hebben gemaakt er slechts een fractie is gecompenseerd. Dit komt neer op hooguit enkele procenten. Stolk zegt verder dat ze erop hoopt dat de nieuwe rekentool meer reizigers aanzet tot compensatie. Bij het boeken van de vlucht is de calculator meteen zichtbaar en wanneer je wilt compenseren kun je dit direct aanvinken. Op de totale reissom zullen een paar tientjes, die extra moeten worden betaald voor compensatie, waarschijnlijk niet echt bezwaarlijk zijn.

Consumentenbond

Een duidelijk systeem van de reisbranche is goed nieuws zegt de Consumentenbond. Omdat het nog te onduidelijk is willen ze hier verder nog geen commentaar op geven.