Reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij failliet

Reisorganisaties zijn verplicht om maatregelen te nemen voor het geval hij failliet of bijna failliet is. Dit geldt alleen voor pakketreizen en niet voor losse tickets of accommodaties. Als u een los vliegticket of losse accommodatie hebt geboekt, bent u meestal uw geld kwijt.

Uw rechten

Als u een pakketreis heeft geboekt, moet de reisorganisatie volgens de wet maatregelen nemen om u te beschermen tegen een faillissement. U krijgt bijvoorbeeld de kosten van de reis geheel of gedeeltelijk terugbetaald. De reisorganisatie moet duidelijk maken welke maatregelen er worden genomen om u te beschermen. Dit kan in een folder of op de website.

Stichting Garantiefonds Reisgelden

De meeste reisbureau’s zijn aangesloten bij de SGR. U krijgt dan uw geld terug als uw reis niet doorgaat. Mocht u al zijn vertrokken, dan zorgt de SGR ervoor dat u altijd terug kan naar Nederland. Let op dat als u de reis heeft betaald met spaarzegels, bonnen of airmiles, deze garantieregeling dan niet geldt. Kijk voor meer informatie op de website van de SGR.

Reisorganisatie failliet en niet aangesloten bij de SGR, wat nu?

Ga eerst na of de reisorganisatie alle maatregelen heeft genomen om u bij faillissement te beschermen. Als dat niet het geval is, neem dan zo snel mogelijk contact op met de curator. Dat is degene die het faillissement afhandelt. De reisorganisatie die failliet is, mag niet meer zelf beslissen over het geld en de reizen die hij uitvoert, maar dat doet de curator. U kunt de curator achterhalen door te bellen met de Kamer van Koophandel.

Het is ook altijd verstandig een aangetekende brief naar de curator te sturen. Zet in uw brief welke reis u heeft geboekt en vraag of de reis nog doorgaat. Ondanks een faillissement gaat een reis namelijk soms toch nog door, bijvoorbeeld omdat de reisorganisatie het geld voor uw reis al heeft betaald aan het hotel of de luchtvaartmaatschappij.

Als de reis niet doorgaat, vraag dan aan de curator of u uw geld nog terug krijgt, en zo ja, wanneer. Zet in uw brief een termijn waarbinnen u antwoord wilt hebben. Het hangt uiteindelijk van de schulden van de reisorganisatie af of u uw geld terugkrijgt.

Faillissement luchtvaartmaatschappij

Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat en u heeft een los vliegticket geboekt, dan is de kans groot dat u uw geld kwijt bent. Voor losse lijndiensttickets geldt de garantieregeling van de SGR niet. Als u een chartervlucht heeft geboekt bij een reisorganisatie en de luchtvaartmaatschappij gaat failliet, dan moet de reisorganisatie een andere vlucht voor u regelen. Als dat niet lukt, krijgt u uw geld terug.