Vertraging van uw vlucht

Onderstaande informatie gaat over de passagiersrechten die u heeft als u op een Europese vlucht met langdurige vertraging te maken krijgt.

Oorzaken van vertraging

In het vliegverkeer zijn vertragingen aan de orde van de dag. Slecht weer of technische problemen met het vliegtuig, het zijn zomaar een paar veel voorkomende oorzaken. De laatst tijd is het feit dat veel luchthavens werken met topcapaciteit ook een veel voorkomende oorzaak van vertraging. Daarnaast maken luchtvaartmaatschappijen gebruik van een zeer strak tijdschema voor hun vliegtuigen, zodat ze optimaal kunnen worden ingezet.

Omkeertijden (tijd tussen aankomst en vertrek van vliegtuigen) van maar een half uur zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. U zult begrijpen dat er met strakke tijdschema's maar weinig voor nodig is of er ontstaan vertragingen in het vliegverkeer. Het is dan ook niet vreemd dat inmiddels 25-30% van alle vluchten meer dan een kwartier is vertraagd.


Alleen rechten als er sprake is van een langdurige vertraging

Vertragingen komen nu eenmaal veel voor in het vliegverkeer en tot op zekere hoogte zult u dat moeten accepteren, maar er zijn wel grenzen. In onderstaand overzicht kunt u zien wanneer er sprake is van een langdurige vertraging.

  • Vluchten tot 1500 km met een vertraging van 2 uur of meer bij vertrek;
  • Vluchten tussen 1500 en 3500 km met een vertraging van 3 uur of meer bij vertrek;
  • Alle andere vluchten met een vertraging van 4 uur of meer.

Vertraging berekenen vanaf het moment van vertrek

Er wordt bij het berekenen van een langdurige vertraging uitgegaan van de vertraging bij vertrek, dus niet bij aankomst.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van DAS Prepaid Rechtshulp.


Uw passagiersrechten bij een langdurige vertraging

Indien uw vlucht langdurig is vertraagd, dan heeft u altijd onderstaande passagiersrechten:

  • recht op informatie;
  • recht op verzorging (maaltijden, verfrissingen en hotel);
  • recht op vergoeding van telefoonkosten en/of e-mails;
  • uw geld terug, maar alleen na een vertraging van minimaal 5 uur;
  • onder bepaalde voorwaarden recht op compensatie.

Recht op informatie

De luchtvaartmaatschappij moet u, als er sprake is van een langdurige vertraging, schriftelijk informeren over uw passagiersrechten en op welke wijze u contact kunt opnemen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat (nationale toezichthouder). Deze informatie moet ook aanwezig zijn bij de incheckbalie en de vertrekgate.

De meeste luchtvaartmaatschappijen worden niet vrolijk van al die rechten die passagiers hebben en het liefst vertellen ze u daar zo weinig mogelijk over. U kunt immers ook andere mensen op ideeën brengen. Mensen die niet goed zijn geïnformeerd zijn de beste klanten voor de luchtvaartmaatschappijen, want zij beroepen zich toch niet op hun rechten.


Recht op verzorging

Als uw vlucht langdurig is vertraagd, dan heeft u altijd recht op verzorging. Dit houdt in dat de luchtvaartmaatschappij er voor moet zorgen dat u niets tekort komt zolang u niet naar uw bestemming kunt vliegen. Afhankelijk van de duur van de vertraging, heeft u recht op verfrissingen, maaltijden en hotelovernachtingen. Mocht de luchtvaartmaatschappij weigeren u te verzorgen, stuurt u dan de rekening van de gemaakte kosten naar de luchtvaartmaatschappij. Vergeet de bonnetjes dus niet te bewaren, zodat u uw kosten altijd kunt bewijzen.

Verfrissingen en maaltijden

Vaak geeft de luchtvaartmaatschappij consumptiebonnen waarmee u eten en drinken kunt kopen. Als u deze bonnen niet krijgt, vraag er dan naar, want u heeft er recht op. Daarnaast is nog van belang dat de waarde van de bonnen in redelijke verhouding moet staan tot de tijd die u moet wachten. Tussen de middag heeft u recht op een lunch en 's avonds heeft u recht op een diner.

Hotel met ontbijt

Kunt u als gevolg van de vertraging pas de volgende dag naar uw bestemming vertrekken? Dan heeft u ook recht op een gratis overnachting in een hotel of een soortgelijke accommodatie. Bovendien moet u er gratis naar toe worden gebracht, krijgt u de volgende ochtend een ontbijt en wordt u terug naar het vliegveld gebracht.

Luchtvaartmaatschappij moet op tijd beginnen met cateren

Als de luchtvaartmaatschappij de vertraging aan ziet komen, dan moeten ze al eerder (voordat het vliegtuig twee uur vertraging heeft) in actie komen, maar zij hoeven u geen drinken en eten aan te bieden als de vlucht daardoor nog meer vertraging zou oplopen.

Ook recht op verzorging als u een pakketreis heeft geboekt

Als uw vlucht onderdeel is van een pakketreis, dan kunt u ook bij de reisorganisatie terecht voor verzorging. Alleen indien er sprake is van overmacht, hoeft de reisorganisatie uw verzorging niet te betalen. U kunt dan dus beter uw recht opeisen bij de luchtvaartmaatschappij, want zij moeten altijd uw verzorging betalen, dus ook als er sprake is van overmacht.

Wanneer geen recht op verzorging

Vanaf het moment dat u beslist om niet meer te vliegen maar uw geld terug te vragen (dit kan bij een vertraging van minimaal 5 uur), heeft u geen recht op verzorging meer.

Recht op vergoeding van telefoneren of verzenden van e-mails

Als uw vlucht is vertraagd, dan wilt u wellicht anderen daarvan op de hoogte stellen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om iemand die u op de luchthaven van aankomst op komt halen of familie. De kosten van het telefoneren en het verzenden van e-mails kunt u verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Dit geldt ook ingeval van overmacht

U heeft altijd recht op vergoeding van de kosten die voortvloeien uit het telefoneren of het versturen van e-mails. Dit geldt ook indien er aan de zijde van de luchtvaartmaatschappij sprake is van overmacht, dus indien de luchtvaartmaatschappij niets valt te verwijten. Denk o.a. aan situaties als mist, terroristische dreiging, zware sneeuwval, aswolk, etc.

Waar heeft u precies recht op:
  • twee telefoongesprekken, of;
  • twee e-mails, of;
  • twee faxen.

Meestal stelt de luchtvaartmaatschappij geen communicatiemiddelen ter beschikking, dus u zult gebruik moeten maken van uw eigen telefoon of computer of één op het vliegveld. Gezien het feit dat internationaal bellen behoorlijk duur kan zijn, kost een telefoontje naar het buitenland al snel enkele euro's. Met betrekking tot redelijke kosten die u kunt declareren bij de luchtvaartmaatschappij moet u denken aan ongeveer 10 euro.

Uw geld terug (na 5 uur vertraging)

U heeft pas recht op teruggave van uw geld als uw vlucht meer dan 5 uur is vertraagd. Dit geldt voor alle vluchten, ongeacht de lengte van de vlucht.

Ook recht op uw geld terug als er sprake is van overmacht

U heeft ook recht op teruggave als er aan de kant van de luchtvaartmaatschappij sprake is van overmacht. Terwijl de luchtvaartmaatschappij dus niets valt te verwijten, krijgt u dus toch uw geld terug. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake bij dichte mist, terroristische dreiging, zware sneeuwval, staking van luchtverkeersleiders, onverwachte veiligheidsproblemen, etc.

Geen recht op een andere vlucht

Als uw vlucht is geannuleerd of overboekt dan heeft u recht op een andere vlucht, maar ingeval van vertraging heeft u geen recht op een andere vlucht. Wel kunt u, zoals hierboven al aan de orde kwam, uw geld terug vragen bij een vertraging van meer dan 5 uur. Wilt u toch een andere vlucht boeken? Dan zult u deze zelf moeten betalen.

Waar u recht op heeft als u uw geld terug wilt
  • Contante betaling of overboeking naar uw rekeningnummer.
  • De prijs van de ticket inclusief alle toeslagen en belastingen.
  • binnen een termijn van 7 dagen na de vertraging.
  • Als de luchtvaartmaatschappij te laat betaalt, krijgt u de wettelijke rente vergoed.
Accepteer geen tegoedbonnen of vouchers

Laat u niet afschepen met tegoedbonnen of vouchers. Indien u daarmee instemt door er voor te tekenen, dan is er geen probleem. U hoeft dit echter niet te accepteren en het is ook aan te raden om dit niet te doen. In de eerste plaats zijn vouchers soms moeilijk in te wisselen en in de tweede plaats gelden ze meestal niet als u online boekt.Teken dus niet voor ontvangst van een voucher of tegoedbon, maar teken alleen voor ontvangst van uw geld waar u recht op heeft.